.

.

Wednesday 25 March 2015

Cyst penyebab sukar hamil?



Apa tu cyst, bahaya ke tak, ni la sebab tak boleh mengandung????  dulu saya juga berfikiran macam tu, tapi bila baca punya baca rupa-rupanya salah tafsiran. Sebelum berbicara dengan panjang mengenai Cyst ini, kita kenal dulu serba sikit tempat letaknya Cyst. Cyst berada dalam kilang telur (ovari). Jadi bahasa sains yang betulnya adalah Ovarian Cyst. 

Apa itu ovari?
Ovari adalah salah satu daripada sepasang kelenjar pembiakan dalam wanita yang terletak di pelvis , satu pada setiap sisi rahimOvari menghasilkan telur (ova) dan hormon wanita. Ovari adalah sumber utama hormon wanita, yang mengawal perkembangan ciri-ciri badan wanita seperti payudara, bentuk badan, dan rambut badan. Ovari juga mengawal kitaran haid dan mengandung. 


Apa pula Cyst?
Ovarian Cyst merujuk kepada kelompong/kantung nipis yang mengandungi air, berada dalam ovari.
Bahaya ke?
Kelompong/kantung itu biasanya normal physiology bagi wanita yang subur kerana kelompong (Cyst) ini mengandungi ova (telur wanita). Kebiasaanya Ovarian cyst normal akan membesar dan pecah untuk mengeluarkan telur ovum. Ketika ovulasi cyst pecah ini dinamakan follicle. Jika cyst tidak pecah dan terus membesar biasanya dipanggil functional ovarian cyst. Ianya tidak merbahaya tetapi sekiranya terlalu besar biasanya doktor akan sarankan membuangnya melalui pembedahan. 
Tidak semua Cyst itu penyebab isteri sukar hamil tetapi ada beberapa Cyst yang akan mengganggu kesuburan iaitu :


Cyst ovari yang berkaitan dengan kitaran haid adalah Cyst luteum corpus. 
Luteum corpus adalah kawasan tisu dalam ovari yang berlaku selepas telur telah dilepaskan daripada folikel . Jika kehamilan tidak berlaku, corpus luteum biasanya rosak dan hilang. Tetapi sekiranya ia tidak hilang malah terisi dengan cecair atau darah dan berterusan, ianya dikenali sebagai Cyst pada ovari.
Kadang-kadang, tisu ovari membangunkan luar biasa untuk membentuk tisu badan yang lain seperti rambut atau gigi. Cyst dengan tisu yang tidak normal dipanggil teratomas fibrosis benign atau Cyst dermoid .
Endometriosis adalah keadaan di mana sel-sel yang biasanya tumbuh di dalam rahim (rahim), sebaliknya tumbuh di luar rahim. Ovari adalah tempat biasa bagi endometriosis. Apabila endometriosis melibatkan ovari , kawasan tisu endometrium boleh berkembang dan berdarah dari masa ke masa, membentuk satu kawasan coklat berwarna fibrosis kadang-kadang dirujuk sebagai Cyst coklat atau endometrioma .
Kedua-dua tumor benigna dan malignan ovari juga mungkin mengandungi Cyst. Tambahan pula, keadaan yang dikenali sebagai sindrom ovari polisistik (PCOS) dicirikan oleh kehadiran Cyst berganda dalam kedua-dua ovari. PCOS dikaitkan dengan beberapa masalah hormon dan adalah punca yang paling biasa kemandulan di kalangan wanita.


Bagi mereka yang mempunyai Cyst janganlah berhenti berusaha untuk kerana kerana anda boleh hamil. Kami mempunyai testimoni mereka yang mempunyai Cyst juga boleh hamil dengan bantuan GLA COMPLEX dan semestinya dengan kuasa Allah. GLA COMPLEX adalah pengantara, insyaallah. 
Bagaimana GLA COMPLEX boleh membantu?
Masalah Cyst penyebab sukar hamil adalah berkaitan dengan ketidakstabilan hormon wanita itu sendiri. Oleh itu, antara fungsi GLA adalah mengawal selia hormon estrogen dan testosteron : GLA membentuk protaglandin untuk mengawal selia hormon lelaki dan wanita, selain itu ia memperbaiki simptom PMS seperti kesakitan, mood swing, retensi air dan sakit payudara. 




<3 <3 <3 <3  <3 <3 <3 <3 Dapatkan Shaklee dengan harga extra jimat dengan join ahli harini! 
Join PERCUMA pun boleh!
Hubungi Saya untuk dapatkan harga yang menarik, tempahan dan pembelian produk Shaklee dan konsultasi percuma pada bila-bila masa.        
I’m a Shaklee Independent Distributor
nixa nizs
SID: 1092026 <3 <3 <3 <3  <3 <3 <3 <3
        


#nixanizs #nixanizscollections #nixanizsbeauty #nixanizslens #nixanizsboutique #SAYAJUALSHAKLEESUPPLIMENT #SAYAJUALMURAHJER <3 <3 <3 <3  <3 <3 <3 <3